DB2_0081

Dzięki uprzejmości gdańskiej stoczni Cree Yacht, do pracowni zespołu AGH Solar Boat zacumował kadłub testowy. W niedzielę 13.03.2016 r. został przywieziony prosto z Gdańska do Krakowa, a studenci mogą na dobre rozpoczynać pracę.

Nasuwa się pytanie, po co komu łódź, a do tego testowa? Tu z odpowiedzią przychodzi koordynator sekcji konstrukcyjnej, Bartosz Przepiórski: “Kadłub testowy jest dla nas wielką szansą. Dzięki niemu wykonamy testy, których wyników nie bylibyśmy w stanie zastąpić żadną symulacją ani badaniem modelowym. Przewidujemy, że pozwoli nam to przyspieszyć naszą budowę o prawie pół roku. Dzięki namacalnemu obiektowi w pracowni, możemy skupić siły nie tylko na projekcie własnego kadłuba, ale na hydroskrzydłach i zespole napędowym.”

DB2_0067W sekcji konstrukcyjnej każdy jest odpowiedzialny za inną część łodzi. Tym samym dzięki kadłubowi testowemu, możemy rozpocząć wiele prac w systemie działania równoległego. Wspomniane wcześniej hydroskrzydła są na etapie optymalizacji kształtu i kątów natarcia powierzchni. Już niebawem będziemy mogli wykonać rzeczywiste modele, które będą kompatybilne z naszym właściwym kadłubem. Jednak zanim w pełni będziemy mogli pływać w naszej łodzi, są przed nami do wykonania istotne operacje dotyczące doboru systemu sterowania hydroskrzydłami.

Równolegle prowadzone są działania optymalizujące kształt łodzi. Dzięki konsultacjom z pracownikami AGH  jesteśmy w stanie zrobić pełną symulację konstrukcji kadłuba.

DB2_0036W oczekiwaniu na panele fotowoltaiczne, rozpoczniemy testy łodzi z wykorzystaniem naładowanych akumulatorów. Będzie to czas na wyciąganie wniosków, a także korektę wszystkich niedociągnięć. Istotną kwestię stanowi badanie linii wody w przechyle – na podstawie tych obserwacji zostaną zaprojektowane specjalne redany (część przy dolnej powierzchni kadłuba umożliwiająca osiągnięcie większej stabilności poprzecznej).

DB2_0030Przyspieszenie naszych prac ma bezpośredni wpływ na sekcję elektryczną. Już niebawem panowie będą mogli przetestować stworzone przez zimę projekty. Jak mówi Tomasz Francuz, koordynator sekcji elektrycznej “Dzięki testowemu kadłubowi, możliwe będzie badanie i ulepszenie algorytmów stabilizacji niezależnie od stopnia zaawansowania prac nad docelowym kadłubem. Już wkrótce badania symulacyjne, oparte na modelach matematycznych naszej łodzi, będą mogły zostać skonfrontowane z pomiarami dokonanymi na rzeczywistym obiekcie.”

Rozpoczęcie budowy właściwego kadłuba przewidywane jest na początek maja. Wraz z nadejściem wiosny AGH Solar Boat Team wrzuca piąty bieg. Wszystkich zainteresowanych wsparciem projektu zapraszamy na naszą stronę internetową http://www.solarboat.agh.edu.pl/


Autor artykułu: Joanna Maraszek

Autor zdjęć: Dawid Bała

Więcej o AGH Solar Boat Team przeczytacie tutaj

Pokaż więcej w  Projekty partnerów
Brak możliwości skomentowania

Sprawdź również

Dzień Energii 2018 – Piaseczno

Dni Energii w Piasecznie to otwarta impreza kierowana do mieszkańców miasta Piaseczna, któ…